Naar overzicht

Adverteren op de naam van je concurrent. Wel of niet?

September 1, 2023
3-5 min

Veel bedrijven zetten Google Ads in om beter zichtbaar te zijn in Google en, tegen een relatief laag tarief, leads te genereren en/of producten te verkopen. Hierin zijn verschillende strategieën te hanteren die invloed hebben op het succes van jouw advertenties. Een beruchte strategie is het direct adverteren op de naam van je concurrent, waarmee je hun bezoekers en klanten kunt wegkapen met jouw advertenties.

Maar mag je zomaar adverteren op de naam van de concurrent? Hoe ethisch is dit? En wat is het effect hiervan op de lange termijn? Je leest het allemaal in deze blog.

Wat is Google Ads?

Via Google Ads kun je op ruim 2 miljoen plekken online adverteren. Bijvoorbeeld in de zoekresultaten in Google zelf, maar ook via YouTube, Google Maps en allerlei andere websites waar Google een vinger in de pap heeft. Zo ben je dus direct op veel plekken zichtbaar voor jouw favoriete doelgroep.

Vaak worden je advertenties getoond op basis van een zoekopdracht in Google, zoals “sportschoenen kopen” of “online bloemen bestellen”. Dat wil dus zeggen dat je potentiële klant al een zoek- en/of koopintentie heeft, waardoor je advertenties via Google Ads vaak meer winst opleveren dan bij andere online advertentievormen, zoals Meta (Facebook) Ads of LinkedIn Ads.

Mag je adverteren op de naam van je concurrent?

Kortgezegd is het antwoord ‘ja’, maar hier zitten wel wat haken en ogen aan. De zoektermen waarop je adverteert mogen de naam van je concurrent bevatten, maar je mag niet zomaar deze merknaam in de advertentie zelf gebruiken. In dit geval is er namelijk sprake van merkinbreuk, omdat je jezelf op deze manier kunt voordoen als je concurrent.

Waarom zou je adverteren op de naam van je concurrent?

Het is zeker niet altijd even verantwoord, maar het levert vaak wel meer bezoekers op. Je lift namelijk mee op het succes van je concurrent en maakt jezelf direct kenbaar bij hun doelgroep. Echter blijft de vraag hierbij natuurlijk wel wat het je daadwerkelijk gaat opleveren. Wanneer je niet de juiste zoektermen gebruikt, komen veel bezoekers per ongeluk op jouw website terecht. Hierdoor verspil je je eigen advertentiebudget aan bezoekers die direct weer weg zijn.

Maar belangrijker nog: doordat je met jouw merk adverteert op de naam van je concurrent, maak je je tegelijkertijd ondergeschikt aan hen. Je focust je niet op je eigen business en doelgroep, maar juist op die van je concurrent, waardoor je altijd achter de feiten aanloopt. Deze doelgroep sluit daarbovenop waarschijnlijk niet helemaal aan bij die van jou, waardoor je ook nog eens de verkeerde bezoekers aantrekt.

“People who copy you will always be one step behind.” - Wayne Gerard Trotman 

Hoe ethisch is het adverteren op de naam van je concurrent?

Omdat je met deze strategie letterlijk meelift op het succes van iemand anders, is het adverteren op de merknaam van je concurrent zeker niet ethisch verantwoord. Sommige bedrijven gaan zelfs nog een stap verder, en maken een ‘merk x vs mijn merk’ landingspagina op om bezoekers te vertellen hoe fantastisch hun merk wel niet is ten opzichte van de concurrent.

Het mag helaas allemaal en het levert wellicht meer leads op, maar in alle eerlijkheid bereik je hier op lange termijn niet veel mee. Zeker niet wanneer jouw product of dienst niet daadwerkelijk beter is dan dat van je concurrent. Je klanten komen dan altijd van een koude kermis thuis, waardoor je ze ook binnen korte tijd weer kwijt bent.

Hoe moet je het dan wel aanpakken?

Het belangrijkste aspect van je Google Ads advertenties, is de intentie van je bezoeker. Wanneer zij bijvoorbeeld op zoek zijn naar hardloopschoenen van Nike, heeft het weinig zin om jouw hardloopschoenen onder hun neus te duwen. In dat geval kun je beter via andere kanalen (zoals Meta Ads) adverteren om je merkbekendheid te vergroten en hun interesse te wekken.

Pas wanneer men daadwerkelijk zoekt naar een alternatief is het moment daar om jouw advertentie te tonen. Men is dan vaak al ontevreden over je concurrent en actief op zoek naar iets anders, waardoor de kans zelfs groter is dat de bezoeker bij jou een aanvraag gaat doen en je er misschien wel een tevreden klant bij krijgt.

“Energy flows where attention goes” - Tony Robbins

Kun je wat hulp gebruiken bij het eerlijk inrichten van Google Ads? Of ben je benieuwd hoe we jouw marketing verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Inhoud

Over Steen

Steen is een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing. Hier vind je geen manipulatieve trucjes voor snelle winst, maar is de blik altijd gericht op het resultaat op de langere termijn. Op die manier bouw jij een hechte en duurzame relatie op met je klanten.

Klaar voor eerlijke groei?

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing.