Naar overzicht

Hoe je autoriteit uitstraalt met jouw merk

December 1, 2023
3-5 min

Wanneer je voor het eerst een website bezoekt, zie je vaak dat er verschillende strategieën worden ingezet om jou ervan te overtuigen dat je een goede partij gevonden hebt. Je ziet bijvoorbeeld logo’s van de klanten met wie ze samenwerken, of het aantal klanten waarmee zij al hebben samengewerkt. Sommigen gaan nog een stapje verder en tonen bijvoorbeeld hun onderscheidingen en samenwerkingspartners.

Maar wat leveren dit soort praktijken nu precies op? En hoe toon je autoriteit op een eerlijke manier? Je leest het hieronder.

Wat is het principe van Autoriteit?

Autoriteit is één van de zeven overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Het komt voort uit het feit dat we graag mensen graag personen of merken volgen die waarde en autoriteit uitstralen. Door autoriteit uit te stralen, vergroot je dus de kans dat mensen zich aan je binden.

Een bekend voorbeeld van autoriteit is het Experiment van Milgram. Hierin droeg een autoritair persoon de proefpersoon op om, bij ieder fout antwoord, een leerling een schok toe te dienen. De proefpersoon kon deze leerling niet zien en in werkelijkheid werden er geen elektrische schokken toegediend, maar speelde men een vooraf opgenomen bandopname van pijnkreten af.

Het experiment resulteerde er in veel gevallen zelfs toe dat er dodelijke schokken werden uitgedeeld, simpelweg omdat de autoritaire persoon dit opdroeg. En doordat de proefpersonen simpelweg bevelen opvolgden, voelden zij zich niet verantwoordelijk voor de gevolgen van hun acties.

Autoriteit komt overal terug

Autoriteit is niet alleen een overtuigingstechniek voor marketeers. Het komt al sinds jaar en dag in iedere vorm van de samenleving terug. Denk bijvoorbeeld aan de witte labjassen van dokters en chirurgen, de uniformen van de politie, of de maatpakken van onze politici. Stuk voor stuk dragen zij deze kleding om autoriteit uit te stralen, en ons ervan te verzekeren dat zij te vertrouwen zijn.

Ook diploma’s en certificaten stralen autoriteit uit. Denk bijvoorbeeld aan de certificaten die je huisarts of fysiotherapeut in zijn/haar praktijk heeft hangen.

Wat betekent Autoriteit in online marketing?

Autoriteit wordt in online marketing vooral gebruikt om (nieuwe) bezoekers over te halen tot handelen. Een nieuwe bezoeker, die nog onbekend is met jouw organisatie, is vaak nogal argwanend en op zoek naar bevestiging voordat deze tot actie overgaat. Autoriteit is daarom een goede techniek om de bezoeker in deze fase van voldoende bewijs te voorzien om contact met je op te nemen of een aankoop bij je te doen.

Voorbeelden van autoriteit in online marketing

Door de enorme wildgroei aan bedrijven en producten wordt het voor mensen steeds lastiger om te kiezen. Hoe weet je bezoeker dat jouw bedrijf te vertrouwen is? Dat doe je bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Toon logo’s of ander bewijs (bijvoorbeeld voorbeelden of projecten) van de merken met wie je al hebt samengewerkt.
  • Sluit je aan bij erkende keurmerken uit jouw sector en toon deze keurmerken op je website. Denk bijvoorbeeld aan het Thuiswinkel Waarborg-certificaat voor webshops.
  • Toon relevante onderzoeken, lidmaatschappen, diploma’s en certificaten van je medewerkers.
  • Onderhoud een blog waarin je jouw unieke inzichten en standpunten deelt.

Pas op voor valse overtuigingspraktijken

Helaas zijn er genoeg bedrijven die misbruik maken van labels en stempels om zichzelf als een valse autoriteit te profileren. Laat je daarom niet gek maken door alle labels die je bijvoorbeeld op hun website tegenkomt. Erkende keurmerken, brancheverenigingen en andere autoriteiten publiceren hun uitgegeven keurmerken namelijk vaak zelf ook online. Zo kun je dus controleren of jouw bedrijf ook daadwerkelijk deze keurmerken of labels bezit.

Trap echter niet in de prijzen of onderscheidingen die onder andere door vergelijkingswebsites of tijdens prijsuitreikingen worden uitgegeven. Het bedrijf wat pronkt met dit soort onderscheidingen betaalt vaak namelijk grof geld om deze te ‘winnen’, met als enige doel jou ervan te overtuigen dat zij de autoriteit in hun vakgebied zijn.

“Onnadenkend respect voor autoriteit is de grootste vijand van de waarheid.” - Albert Einstein

Kun je wat hulp gebruiken bij het uitstralen van autoriteit door jouw bedrijf? Of ben je benieuwd hoe we jouw marketing verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Inhoud

Over Steen

Steen is een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing. Hier vind je geen manipulatieve trucjes voor snelle winst, maar is de blik altijd gericht op het resultaat op de langere termijn. Op die manier bouw jij een hechte en duurzame relatie op met je klanten.

Klaar voor eerlijke groei?

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing.