Naar overzicht

Maak je marketing afdeling onafhankelijk met Google Tag Manager

August 1, 2023
4-6 min

Het is 2023, en je marketingafdeling is nog steeds afhankelijk van IT om wijzigingen door te voeren aan de website of andere digitale maatwerkoplossingen. Voor iedere wijziging of toevoeging moet je opnieuw een ticket inschieten bij je IT-afdeling, waar vervolgens (na lang wachten) de wijziging eindelijk is doorgevoerd. Wil je conversies meten via Google Advertenties of Facebook / Instagram (via de Meta Pixel)? Of de nieuwe G-code voor Google Analytics 4 toevoegen aan jullie website om bezoekersdata te kunnen meten? Schiet maar een ticket in…

Klinkt dit herkenbaar? Lees dan even verder, want ik ga je precies uitleggen hoe je dit soort taferelen voortaan kunt voorkomen. Allemaal dankzij Google Tag Manager.

Wat is Google Tag Manager?

Via Google Tag Manager (GTM) kun je, zonder tussenkomst van een developer of IT-afdeling, zelf allerlei zaken wijzigen of toevoegen aan je website of app. Denk aan de Meta Pixel (Facebook en Instagram) of Insight Tag (LinkedIn) voor het bijhouden van conversies, het koppelen van Google Analytics, tot zelfs het toevoegen van eigen stukjes code en het beheer van de cookie consent.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Steeds wanneer iemand een ‘actie’ uitvoert op je website (denk bijvoorbeeld aan een klik op een button, het invullen van een formulier), wordt er een ‘event’ afgevuurd. En met dit event komen allerlei ‘parameters’ of ‘variabelen’ mee, die gezamenlijk worden gebundeld in de zogeheten ‘DataLayer’. Bij iedere actie vult deze DataLayer zich met een nieuw event en allerlei bijbehorende variabelen. Zo’n event ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Event: link_click

  • Parameter: page url = bureausteen.nl/
  • Parameter: click url = bureausteen.nl/diensten/strategie
  • Parameter: referrer = Google

Via Google Tag Manager kun je al deze events en variabelen opvangen, om hier vervolgens zogeheten ‘triggers’ en ‘tags’ mee af te vuren.

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Allereerst ben je dankzij GTM niet meer afhankelijk van je IT-afdeling, en kun je voortaan helemaal zelf trackers en tools toevoegen aan je website. Het opzetten van nieuwe online marketingcampagnes heb je daarmee nu helemaal zelf in de hand. Dit scheelt ontzettend veel tijd voor zowel je marketing- als je IT-afdeling.

Daarnaast ben je dankzij GTM ook voorbereid op de toekomst. Verandert er bijvoorbeeld iets aan je website? Start je een nieuwe marketingcampagne via Facebook of LinkedIn? Of stap je over van Universal Analytics (GA3) naar Google Analytics 4? Dan is er steeds maar een kleine (of zelfs geen!) handeling nodig.

Google Tag Manager instellen

Via tagmanager.google.com kun je een account en container aanmaken. Iedere container heeft zijn eigen unieke ‘GTM-code’, welke je aan je website moet toevoegen (oké, voor deze stap heb je je IT-afdeling nog nodig). Bij het aanmaken van je container verschijnt de volgende instructie:

Afbeelding: plak de GTM-code op iedere pagina van je website.
Afbeelding: plak de GTM-code op iedere pagina van je website.

Kopieer het eerste stukje code en plak deze tussen de <head> van elke pagina op je website.

Let op! Kopieer het tweede stukje code, wat je moet plakken in de <body> van je website, NIET. Dit is namelijk een ‘noscript’-tag, welke volgens de AVG-wetgeving verboden is. Maar geen zorgen, zonder dit tweede stukje code werkt GTM hartstikke prima!

PS. Voor de nerds: dit tweede stukje code zorgt ervoor dat, wanneer iemand geen JavaScript gebruikt, Google Tag Manager toch wordt ingeladen. Maar aangezien 99.9% van de websitebezoekers inmiddels JavaScript gebruikt, is dit stukje code vrijwel overbodig.

Triggers & Tags opmaken

Via de ‘preview’-modus van Google Tag Manager kun je rondklikken op je website en de parameters/variabelen van alle events terugzien. Deze variabelen kun je gebruiken om ‘triggers’ mee in te stellen. Bevat het 'click url'-variabele bijvoorbeeld een ‘tel:’, dan weet je dat je een telefoonnummer te pakken hebt. Voor dit event kun je de trigger als volgt opmaken:

Afbeelding: een trigger in GTM die afvuurt wanneer iemand het telefoonnummer op je website aanklikt.
Afbeelding: een trigger in GTM die afvuurt wanneer iemand het telefoonnummer op je website aanklikt.

Met deze trigger kun je vervolgens een Tag afvuren. Zo kun je bijvoorbeeld, wanneer deze trigger wordt afgevuurd, een ‘telefoon_click’ event doorsturen naar je Google Analytics 4 omgeving.

Pro tip: beheer je cookie consent met Google Tag Manager

Om volledig aan de AVG te voldoen mogen specifieke Tags, zoals de Meta Pixel of Google Ads Conversion Linker, pas afvuren nadat men akkoord gaat met de marketing cookies. Gelukkig is het mogelijk om je cookie consent ook te beheren via Google Tag Manager. Ook dit is namelijk een event met eigen variabelen, welke je kunt opvangen in GTM en kunt omzetten naar triggers. Deze triggers gebruik je vervolgens weer om de juiste Tags mee af te vuren.

Afbeelding: beheer je cookie consent in Google Tag Manager.
Afbeelding: beheer je cookie consent in Google Tag Manager.

Los hiervan kun je ook een tool als CookieBot of CookieHub gebruiken om je cookie consent mee te beheren. Deze tools zijn direct te koppelen met Google Tag Manager, zodat je wederom niet afhankelijk bent van je IT-afdeling.

Pro tip: maak je website op met webbouw-software

Om jezelf écht 100% onafhankelijk te maken van je IT-afdeling, is het raadzaam om bijvoorbeeld je website of webshop zelf op te maken. Tegenwoordig zijn er een heleboel handige tools waarvoor je niet hoeft te kunnen coderen, zoals Webflow voor reguliere websites en Shopify voor webshops. 

Dit stelt je in staat om ook technische en visuele zaken zelf te wijzigen. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijker A/B-testen of conversie-optimalisaties (CRO) doorvoeren.

Kun je wat hulp gebruiken bij het instellen van Google Tag Manager? Of ben je benieuwd hoe we jouw website verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Inhoud

Over Steen

Steen is een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing. Hier vind je geen manipulatieve trucjes voor snelle winst, maar is de blik altijd gericht op het resultaat op de langere termijn. Op die manier bouw jij een hechte en duurzame relatie op met je klanten.

Klaar voor eerlijke groei?

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing.