Naar overzicht

Ontdek de 'why' van jouw organisatie

September 1, 2022
2-4 min

Als organisatie vertellen we altijd maar al te graag wat we doen. Sommigen krijgen het zelfs ook voor elkaar om te vertellen ‘hoe’ zij doen wat ze doen. We willen immers dat mensen onze producten kopen, toch? Maar waarom moeten mensen juist jouw product kopen, en niet die van de concurrent? Wat maakt jouw organisatie uniek? Het antwoord op deze vragen vinden we in ‘The Golden Circle’ van Simon Sinek.

‘People do business with people they know and like.’ - Keith Ferrazzi

We verbinden ons niet met merken om wat zij doen of hoe zij dit doen, maar juist om ‘waarom’ zij doen wat ze doen. Dat is wat een organisatie uniek maakt en hoe zij zichzelf onderscheidt van de concurrentie. Het hebben van een marketingplan is leuk. Maar wanneer je niet weet wat jouw onderscheidende vermogen is, dan mis je de belangrijkste stap. Hieronder lees je wat die ‘why’ precies is en hoe je deze kunt vinden voor jouw organisatie.

Waarom een ‘why’?

De concurrentie is té groot geworden. Er zijn teveel bedrijven die iets soortgelijks doen als jij. Dat betekent niet meteen dat we onszelf niet meer kunnen onderscheiden van anderen, maar het is wel een stukje lastiger geworden.

Om erachter te komen wat jouw organisatie uniek maakt, moeten we op zoek naar de ‘why’. Vertellen ‘wat je doet’ en ‘hoe je dat doet’ is simpelweg niet meer voldoende. Zowel Apple als Fujitsu (dat bedoel ik…) maken computers, en de manier waarop zij dit doen ligt aardig dicht bij elkaar. Maar het is juist de ‘waarom’, het hogere doel achter de producten, dat we uiteindelijk wel die computer van Apple kopen en niet die van Fujitsu.

Inside-out communiceren.

Die ‘why’ is overigens niet het eindpunt van je harde werk, maar juist het begin. Je maakt je producten omdat je een bepaalde ‘why’ hebt, niet andersom. Waarom ben je jouw organisatie gestart? Wat wil je bereiken? Wat is je doel? Waarom komen mensen werken voor jouw organisatie?

Juist naar die ‘why’ zijn we op zoek. En eenmaal gevonden, definiëren we hiermee het bestaansrecht van onze organisatie. Je ‘why’ komt daarna tot uiting in alle producten die je maakt of de diensten die je levert, zodat je klanten een goede reden hebben om zich te binden aan jouw merk. De ‘Golden Circle’ is daarmee rond.

Simon Sinek's Golden Circle.
Afbeelding: Simon Sinek's Golden Circle.

Klant of collega, we zijn allemaal mensen.

Waarvan raken jouw collega’s gemotiveerd? Nee, niet met al die taken en klusjes die zij elke dag uitvoeren. We worden pas gemotiveerd wanneer we een doel hebben waar we gezamenlijk aan werken. En je raadt het al, ook hier komt jouw ‘why’ weer terug.

In alles wat we doen, laten we ons inspireren door mensen die hetzelfde geloven als wij. Niet alleen klanten binden zich daarom aan je ‘why’, ook je medewerkers hebben er baat bij. De ‘why’ vormt namelijk de reden waarom je medewerkers iedere ochtend uit hun bed stappen om vol motivatie weer aan het werk te gaan.

Jouw ‘why’ vinden.

Om je eigen ‘why’ te vinden, kun je jezelf deze vragen eens stellen:

  • Waarom ben je gestart met jouw organisatie?
  • Welke eigenschappen zijn typerend voor jouw organisatie?
  • Waarvoor kom jij iedere ochtend je bed uit?
  • Waar geloof jij in?
‘Start met je why en de rest volgt vanzelf.’

Kom je er niet aan uit? Of ben je benieuwd of jouw 'Why' aansluit bij je organisatie? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Inhoud

Over Steen

Steen is een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing. Hier vind je geen manipulatieve trucjes voor snelle winst, maar is de blik altijd gericht op het resultaat op de langere termijn. Op die manier bouw jij een hechte en duurzame relatie op met je klanten.

Klaar voor eerlijke groei?

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing.