De eerste indruk - het eerste wat iemand ziet, leest of hoort - bepaalt of je lezer zich gaat binden aan je uiting, en verder leest. De kop, ofwel je titel of headline, bepaalt die eerste indruk en vormt daarmee het meest belangrijke onderdeel van je tekst. Gemiddeld wordt een titel namelijk vijf keer vaker gelezen dan de broodtekst (kern). Of dat nu webteksten, social posts of advertenties zijn. En ja, zelfs ook je e-mails.
In deze eerste blog in een reeks van drie, neem ik je mee in de verschillende functies van een titel. In de volgende blogs ga ik dieper in op de verschillende typen, om af te sluiten met de techniek waarmee je de effectiviteit van je titels kunt meten.
“On average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar” - David Ogilvy
De vier functies van een goede titel
1. Trek de aandacht
De eerste en meest belangrijke functie. Jouw uiting verschijnt namelijk tussen duizenden anderen. Zowel online als offline. Je koptekst moet er dus allereerst voor zorgen dat je uiting tussen al die anderen uitsteekt en de aandacht van de lezer trekt.
‘What’s in it for me?’, ofwel ‘Wat heb ik eraan?’, is de belangrijkste vraag die je met je titels wilt beantwoorden. Zorg er dus voor dat je koptekst meerwaarde biedt voor de lezers. Zij willen namelijk altijd weten wat zij opschieten met het lezen van jouw uiting.
Een effectieve manier om de aandacht te trekken, is om je lezer iets ‘nieuws’ te brengen of iets uit te leggen. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘nieuw’, ‘ontdek, ‘nu beschikbaar’, en ‘net binnengekomen’ om de aandacht te trekken. Ook woorden als ‘hoe’, ‘waarom’, ‘sale’, ‘uitverkoop’, ‘snel’, ‘makkelijk’, ‘koopje’, ‘garantie’, ’bewezen’ en ‘bespaar’ werken goed.
Als je een valide reden hebt om het woord ‘gratis’ in je koptekst te verwerken, maak daar dan zeker gebruik van. Iedereen houdt namelijk van gratis dingen - en wij Nederlanders al helemaal. Let er wel op dat je eerlijk blijft en daadwerkelijk iets te bieden hebt, anders laat je een nare smaak achter bij je lezers en loopt je merk schade op.
2. Selecteer de doelgroep
Als je uiting zich richt op het verkopen van een zakelijk product voor ondernemers, ontvang je liever geen aanvragen van studenten. Een goede titel geeft daarom direct aan voor wie je advertentie bedoeld is.
Dit lijkt in eerste instantie vreemd, omdat je het liefst natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereikt met je uitingen. Maar door je rechtstreeks te wenden tot je doelgroep, voelen zij zich direct aangesproken. Hiermee vergroot je de kans dat de juiste mensen jouw uiting lezen. En belangrijker nog: zij toveren zich om tot je favoriete klant.
3. Vertel het hele verhaal
Volgens reclamegenie David Ogilvy komt vier op de vijf lezers niet verder dan de titel van je uiting. Zorg er dus voor dat je titel op zichzelf de complete boodschap overdraagt, zodat deze ook duidelijk genoeg is voor de 80% die alleen je titel leest.
Ogilvy adviseert om je verkoopbelofte en je merknaam in je headlines te laten terugkomen. De naam van je product mag ook, maar dit is meestal niet nodig.
4. Trek de lezer je verhaal in
Producten of diensten die vanuit een emotionele overweging worden aangeschaft, zoals drank, kleding en parfum, hebben niet veel tekst nodig. Voor dit soort producten is een aantrekkelijke foto, krachtige headline en een minimale hoeveelheid broodtekst vaak voldoende.
Voor vrijwel alle andere producten of diensten, vooral in de zakelijke markt, is het nodig om je lezer van meer informatie te voorzien voordat zij overgaan tot koop. Die informatie komt in de broodtekst, ofwel de kern van je verhaal, terug.
Wek nieuwsgierigheid om je lezer verder je verhaal in te trekken. Dit doe je met wat humor of mysterie. Stel bijvoorbeeld een vraag of maak een provocatief statement. Biedt een beloning, iets nieuws, of informatie waar je lezer iets aan heeft.
Pro tip: vermijd afleidende grapjes
Veel copywriters trappen in de val van woordspelingen, grapjes en ‘lieve’ teksten in hun titels. En daar trekken zij vaak de aandacht mee. Maar bedenk je eens: wanneer je zelf een aankoop doet, wil je dan geamuseerd worden door de verkoper? Of wil je liever een kwalitatief goed product krijgen voor een aannemelijke prijs?
Mensen kopen producten die aan hun behoeften - en hun budget - voldoen. Leuke woordspelingen trekken de aandacht, maar boeken geen resultaat. Omdat het grapje bijblijft, maar niet je product, dienst of merk.
“No matter how persuasive your body copy or how great your product, your ad cannot sell if it does not attract your customer’s attention.” - Robert W. Bly
Kun je wat hulp gebruiken bij het opstellen van de juiste titels voor jouw uitingen? Of ben je benieuwd hoe we jouw uitingen verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.