Waarom hameren vormgevers toch altijd zo op het belang van witruimte in ontwerpen? Ik kan je vertellen dat zij dat niet doen omdat ze lui zijn, maar juist omdat het belang van witruimte nog te vaak wordt onderschat. Het heeft namelijk een enorm positieve impact op de gebruikservaring van je website of ander communicatiemiddel.
In deze blog leg ik uit waarom witruimte zo belangrijk is, en hoe het de professionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van je website kan verbeteren.
Wat is witruimte?
Witruimte, ook wel 'negatieve ruimte' of 'white space' genoemd, is de lege ruimte rondom de tekst, afbeeldingen en andere content in je ontwerp. Die lege ruimte wordt onder andere gebruikt om de content op je pagina extra aandacht te geven en de leesbaarheid te verbeteren.
Waarom is witruimte belangrijk?
Laten we beginnen met misschien wel het beste voorbeeld: Google.
Door de jaren heen is Google uitgegroeid tot één van de grootste advertentiebedrijven ter wereld. In ieder ongebruikt hoekje van websites en apps weten ze tegenwoordig reclames te proppen. Behalve in hun zoekmachine.
De startpagina van Google is sinds jaar en dag gevuld met drie dingen:
- Een zoekbalk
- Het Google logo
- Witruimte
Maar waarom blijft deze pagina dan vrij van advertenties? Google.com is namelijk, met in 2021 maar liefst 60,5 miljard bezoeken per maand, de meest bezochte website ter wereld. Het bedrijf heeft hier alle ruimte om haar eigen apps of advertenties te plaatsen, en zelfs dan nog witruimte over te houden.
Maar Google weet, en wil, dat men vanaf deze startpagina maar één taak vervult: het uitvoeren van een zoekopdracht. En vanuit deze gedachte weet het bedrijf zich al jaren onverslaanbaar te maken op het gebied van zoekmachines.
Waar dient witruimte voor?
Witruimte kent enorm veel positieve effecten, maar er zijn er vier die wat mij betreft wat extra aandacht verdienen:
1. Verhoogt de leesbaarheid
De leesbaarheid van je content wordt niet alleen bepaald door de schrijfwijze, maar ook door de ruimte tussen bijvoorbeeld de koppen, alinea’s, woorden, en zelfs ook de letters van je teksten. Wanneer je tekst, afbeeldingen en andere content dicht op elkaar gepropt staat, is het moeilijker voor je lezer om zich te focussen op je tekst en de inhoud te begrijpen.
2. Legt de nadruk op belangrijke elementen
Less is more. Witruimte helpt om nadruk te leggen op de belangrijke elementen van je website. Als je bezoeker maar één ding ziet, is er dus ook maar één ding om aandacht aan te besteden. Veel organisaties passen deze theorie toe op hun call-to-actions of andere conversiegerichte elementen, om de aandacht van hun lezers te trekken naar wat echt belangrijk is en meer resultaat te boeken.
3. Brengt harmonie
Een georganiseerd geheel straalt professionaliteit uit. Voldoende witruimte tussen de elementen en secties van je website geeft rust en creëert een fijne gebruikservaring voor je bezoekers. Daardoor spenderen zij niet alleen meer tijd op je website, maar hebben zij ook nog eens meer vertrouwen in de inhoud die je ze voorschotelt.
4. Verhoogt de laadsnelheid
Ook niet onbelangrijk voor SEO of zoekmachineoptimalisatie. Omdat er minder elementen op je pagina staan, wordt er minder code en content ingeladen. Dit maakt je website minder zwaar, waardoor deze een stuk sneller wordt weergegeven. Voor je lezer natuurlijk fijn om niet te lang hoeven wachten, maar voor zoekmachines is dit ook een enorm belangrijke maatstaf bij het beoordelen van jouw website.
Hoe pas je witruimte toe?
Witruimte komt in verschillende vormen en maten terug op je website. Dit kan de witruimte tussen de elementen van je website zijn, maar ook de afstand tussen de letters en alinea’s van je teksten.
Als je een ervaren ontwerper bent, heb je de termen ‘margin’, ‘spacing’ en ‘padding’ vast al eens voorbij zien komen. In onderstaand voorbeeld zie je hoe we bij STEEN. witruimte inzetten om meer focus aan te brengen in onze website:
“White space is to be regarded as an active element, not a passive background” - Jan Tschichold
Kun je wat hulp gebruiken juist inzetten van witruimte in jouw ontwerpen? Of ben je benieuwd hoe we jouw website of ander communicatiemiddel verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.