Of je nu meer bezoekers naar je website trekt, een product of dienst verkoopt, een blog post deelt of je lezer vraagt om feedback. In vrijwel al onze uitingen verlangen we een specifieke handeling van onze doelgroep. We zien hen graag overgaan tot actie, zodat we resultaat boeken met de uiting waar we zo hard aan hebben gewerkt.
“Dont ask. Act!” - Thomas Jefferson
Een goede Call To Action (CTA) is onmisbaar wanneer we onze lezer tot actie uitnodigen. Maar hoe ontwikkel je de perfecte CTA, die jouw bezoeker omzet in een lead of klant? Blijf dan vooral eerlijk, maar zorg er ook voor dat jouw CTA de volgende elementen bevat:
1. Deel het gevoel.
Je bezoeker is altijd een mens met een bepaald gevoel op het moment dat zij jouw blog, social post of webpagina lezen. En ook wanneer zij jouw product of dienst bekijken. Erken dit gevoel en laat het terugkomen in jouw CTA. Dit brengt je naar hetzelfde niveau als je bezoeker, waardoor jouw CTA (en ook de uiting) bijblijft. Daarnaast maakt het je organisatie ook nog eens menselijk, wat een positief effect heeft op het vertrouwen van je bezoeker.
Om dit gevoel duidelijk te krijgen, is doelgroeponderzoek essentieel. Weet jij al welk gevoel jouw bezoekers krijgen bij het lezen van je blog of andere uiting?
2. Beschrijf de volgende stap.
Wanneer je het gevoel in kaart hebt gebracht, is het tijd om naar de vervolgstap te kijken. Wat gebeurt er op het moment dat je lezer ingaat op jouw CTA? En wat levert dit hen dan op? Komen zij dan op een nieuwe pagina terecht waar zij hun gegevens moeten invullen? Hebben zij zichzelf dan ingeschreven voor jouw nieuwsbrief? Of downloaden zij dan direct een whitepaper?
Voor deze stap geldt dat je niet nauwkeurig genoeg kunt zijn in je beschrijving. Dat wekt namelijk niet alleen vertrouwen op, het verhoogt ook nog eens de kans dat je bezoeker daadwerkelijk ingaat op jouw CTA. Win-win dus!
3. Ga om met weerstand.
“Ja. Die trial is zeker ‘gratis’, maar dan moet ik wel eventjes mijn creditcardgegevens achterlaten. En na die ‘gratis’ maand gaat dan, geheel toevallig, automatisch een betaald abonnement lopen. Lekker dan.”
Sowieso een smerige tactiek die veel bedrijven tegenwoordig hanteren, maar dat geeft jou gelukkig wel een mooie kans om vertrouwen te wekken en jezelf te onderscheiden van de concurrentie. En om de “Click Through Ratio” (CTR, ofwel het klikpercentage) van je CTA te verhogen. Ook niet onbelangrijk.
Geef in je CTA bijvoorbeeld aan:
- Dat je bezoeker geen creditcard nodig heeft om zich in te schrijven.
- Of dat het maar 2 minuten kost om een volledige introductievideo van jouw organisatie te bekijken.
4. Maak het specifiek.
We houden allemaal van duidelijkheid. Een CTA is daarin niet anders. Wanneer iets ons rechtstreeks aanspreekt, zijn we eerder in staat om tot actie over te gaan. Vertel dus precies wat je je bezoeker te bieden hebt, want zo’n ‘snugger addertje’ werkt alleen maar averechts.
Deze laatste stap slaat daarmee terug op alle bovenstaande stappen. Het gevoel wat je opwekt, de vervolgstap die je beschrijft en de weerstand waarmee je omgaat kunnen namelijk niet specifiek genoeg zijn.
Als laatste nog twee voorbeeldjes van CTAs die lekker specifiek zijn:
- Ga in 3 minuten op een videotour door ons platform.
- Start de gratis trial van 14 dagen.
“Blijf gewoon lekker duidelijk. Vinden we allemaal fijn.”
Kom je er niet aan uit? Of ben je benieuwd hoe we jouw CTAs kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.