Naar overzicht

Zo voldoen jouw cookies wél aan de AVG

December 1, 2022
3-5 min

De meesten van ons herkennen cookies alleen aan de irritante meldingen die vaak prominent in beeld verschijnen wanneer je een website bezoekt. Organisaties zetten ze vooral in om analytische data te vergaren en hun bezoekers (gepersonaliseerde) advertenties voor te schotelen. De cookiebanner is nodig om dit op een eerlijke (en wettelijk verplichte!) manier te kunnen doen. Maar ondanks dat nagenoeg alle marketeers momenteel denken van wel, ben je er met zo’n banner alleen nog niet. Daarom neem ik je in deze blog mee in de verschillende opties, en leg ik uit welke optie het meest vriendelijk is voor de bezoekers van jouw website.

Wat doen cookies precies?

Cookies worden veelal gebruikt door marketeers en third-party tools (Facebook, Google, etc.) om tracking-methodes in te schakelen en analytische data van hun bezoekers te vergaren. Deze data is handig om te zien welke content het beste presteert bij jouw doelgroep, zodat je je website en marketingstrategie verder kunt doorontwikkelen.

Er zijn een paar soorten cookies te onderscheiden:

  • Functionele cookies
  • Analytische cookies
  • Marketing cookies
  • Personalisatie cookies

Cookies die nodig zijn voor het functioneren van je website (denk bijvoorbeeld aan het opslaan van een taalvoorkeur), de zogenaamde functionele cookies, mogen zonder goedkeuring worden geplaatst. Soms zijn ook de analytische cookies (wanneer ze geen impact hebben op de privacy) onschuldig, waardoor ze niet altijd een goedkeuring nodig hebben om geplaatst te mogen worden.

Wanneer heb ik dan wel een cookiebanner nodig?

Sinds 25 mei 2018 geldt de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) binnen de Europese Unie - internationaal ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze wet stelt verschillende verplichtingen voor organisaties en bedrijven bij het verwerken van persoonsgegevens. En daar hoort de bezoekersdata van je website dus ook vaak bij.

Maar ondanks dat het niet altijd verplicht is, is het wel verstandig (en fijn) om je bezoeker netjes om goedkeuring te vragen. Want hoewel je ook ‘privacyvriendelijk’ bezoekersdata kunt vergaren, wil dat nog niet zeggen dat iedere bezoeker daar ook voor openstaat. En dan is het nog altijd fijn om zelf die keuze te kunnen maken.

De verschillende cookies op een website.
Afbeelding: de verschillende cookies op een website.

Ga je advertenties plaatsen op je website? Of betaald adverteren (via bijvoorbeeld Google AdWords of social media) om meer bezoekers aan te trekken? Dan gebruik je daarvoor (als alles goed is ingesteld) marketing cookies en ben je altijd verplicht om een cookiebanner op je website te plaatsen.

Wat zijn mijn opties?

Naast de verschillende typen cookies, zijn er drie soorten cookie consent-meldingen waar je uit kunt kiezen:

  • Informatieve melding
    De algemene ‘onze website gebruikt cookies’ melding, zonder de mogelijkheid om deze te accepteren of af te wijzen. Het is een puur informatieve banner, die aangeeft dat de website cookies plaatst. En ben je het daar als bezoeker niet mee eens? Tsjah, dan heb je pech…
  • Opt-out
    Deze melding gaat al een stapje verder. Alle cookies worden standaard ingeschakeld, maar de bezoeker krijgt wel de keuze om deze af te wijzen. Vaak is het hierbij ook mogelijk om specifieke cookies in of uit te schakelen, zodat je bijvoorbeeld wel met de analytische, maar niet met de marketing cookies akkoord gaat.
  • Opt-in
    De laatste optie schakelt alle cookies standaard uit. Deze worden dan pas geactiveerd wanneer je bezoeker hier expliciet mee akkoord gaat. Ook hier heb je als bezoeker de optie om specifieke cookies in of uit te schakelen.

De ‘opt-in’-methode is overigens de enige methode die voldoet aan de AVG-wetgeving. Want om aan deze wetgeving te kunnen voldoen, mag je pas cookies plaatsen nadat je bezoeker hier expliciet toestemming voor geeft.

Maar hoewel de AVG alweer sinds 2018 van kracht is, voldeden in maart van dit jaar 94,7% van de websites hier nog steeds niet aan. Er zijn in de tussentijd al wel aardig wat boetes uitgedeeld door de EU. Dus als je deze boete zelf wilt voorkomen, dan is het nu tijd om stappen te zetten.

“You have to act, and act now” - Larry Ellison

Zijn er tools die ik kan gebruiken?

Zeker. Tegenwoordig zijn er genoeg handige tools die je kunt gebruiken om een GDPR-proof cookiebanner op jouw website te plaatsen, zoals CookieBot of CookieHub. Of wanneer je jouw website hebt gebouwd met behulp van een veelgebruikte online tool als WordPress of Webflow, dan zijn er vaak (gratis) plugins beschikbaar voor het opzetten van jouw AVG-proof cookiebanner.

Kun je wat hulp gebruiken bij het kiezen en instellen van de juiste cookiebanner? Of ben je benieuwd hoe we jouw website verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Inhoud

Over Steen

Steen is een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing. Hier vind je geen manipulatieve trucjes voor snelle winst, maar is de blik altijd gericht op het resultaat op de langere termijn. Op die manier bouw jij een hechte en duurzame relatie op met je klanten.

Klaar voor eerlijke groei?

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing.