De eerste indruk - het eerste wat je lezer ziet, leest of hoort - bepaalt of je lezer zich bindt aan je uiting en verder leest. De kop, ofwel je titel of headline, bepaalt die eerste indruk en is daarmee het meest belangrijke onderdeel van je tekst. Gemiddeld wordt een titel namelijk vijf keer vaker gelezen dan de broodtekst (kern). Of dat nu webteksten, social posts of advertenties zijn. En ja, zelfs ook je e-mails.
In deze tweede blog in de reeks van drie, neem ik je mee door acht bewezen soorten titels die jou helpen om van je volgende uiting een succes te maken. Heb je de eerste blog gemist? Klik dan hier om alles te lezen over de functies van een goede titel.
“To an extent, copywriters follow certain rules, because these rules have been proven effective in thousands of letters, brochures, ads, and commercials.” - John Francis Tighe
Ook als copywriter is het belangrijk om creatieve titels en teksten te schrijven. Maar op de eerste plaats ben en blijf je een verkoper. En je belangrijkste taak is om je lezer ervan te overtuigen jouw product of dienst te kopen.
Er zijn veel (psychologische) verkooptechnieken ontwikkeld die hun effectiviteit bewezen hebben. En jouw uitdaging is om deze bewezen technieken toe te passen op je product of dienst - op een meeslepende, gedenkwaardige en overtuigende manier. Daar zijn gelukkig handige formules voor, die ik in deze blog graag met je deel.
Acht formules voor converterende titels
1. Directe headlines
Hierbij wordt de volledige boodschap direct in de titel geplaatst. Zonder poespas, woordspelingen of dubbele betekenissen. Je lezer weet daardoor in no-time precies waar zij aan toe is. Het voordeel hiervan is daarnaast ook dat je precies de mensen aanspreekt die je aan wilt spreken. Dit soort titels wordt o.a. vaak gebruikt bij kortingen en aanbiedingen.
2. Indirecte headlines
Dit soort titels is bedoeld om nieuwsgierigheid te wekken. De titel wekt vragen op bij je lezer, welke je vervolgens beantwoordt in het overige gedeelte van je uiting.
Indirecte headlines worden vaak ingezet bij de zogeheten ‘clickbait’-artikelen, waarbij de aanbieder jou naar zijn website lokt om je vervolgens zoveel mogelijk advertenties voor te schotelen en op die manier geld aan je te verdienen. Ethisch gezien is dit absoluut geen wenselijke vorm van marketing. Tenzij je dus écht niet anders kunt, doe je er verstandig aan om hier ver weg van te blijven.
Als je hier voorbeelden van wilt zien, kijk dan maar eens Buzzfeed, De Telegraaf of Linda. Of scroll door je tijdlijn op Facebook. Die staat er ook vol mee.
3. Nieuws headlines
Deze headlines worden gebruikt om iets nieuws aan te prijzen. Woorden als ‘nieuws’, ‘update’ en ‘aankondiging’ werken namelijk erg goed om de aandacht te trekken. Let er natuurlijk wel op dat je ook daadwerkelijk iets nieuws aan te kondigen hebt.
4. How-to headlines
Deze woorden werken magisch voor iemand die op zoek is naar uitleg. Ze beloven informatie, advies en oplossingen voor de problemen van je lezers. Veel copywriters claimen dan ook dat, wanneer je een variatie van ‘how to’ in je headlines verwerkt, het simpelweg onmogelijk is om een slechte titel te schrijven.
5. Vraag headlines
Vragende headlines kunnen erg effectief zijn, maar let er wel op dat je een vraag stelt waar je lezer zich in herkent of waar zij het antwoord op zoeken. Een titel als ‘Weet jij waar ons bedrijf mee bezig is?’ gaat bijvoorbeeld niet werken, maar ‘Hoe zet je bezoekers om tot klanten?’ wel.
6. Gebiedende headlines
Dit soort headlines werken goed, doordat je precies vertelt wat je lezer moet doen (of juist niet). Wat opvalt is dat het eerste woord van deze headlines altijd een activerend werkwoord is, die vraagt om actie van je lezer.
‘Probeer deze coupon maar eens te verbranden’ of ‘Verbeter je marketing met deze tips’ zijn goede voorbeelden van dit soort titels.
7. Reden-waarom headlines
Iedereen houdt van lijstjes en opsommingen. Ze zijn lekker duidelijk, en je ziet in één oogopslag waar je aan toe bent. Je hoeft vooral ook niet door lange artikelen te spitten om informatie te winnen.
De ‘reden-waarom’ headlines fungeren als een mooie introductie voor dit soort content. Titels als ‘zeven redenen waarom je voor ons product moet kiezen’ of ‘verbeter jouw gezondheid in zes stappen’ werken dan ook erg goed.
8. Testimonial headlines
Er is niets mooier dan een tevreden klant die jouw product of dienst voor je verkoopt. Ze wekken namelijk vertrouwen bij je potentiële klanten, zoals geen enkele andere uiting dat kan.
Wanneer je testimonial headlines gebruikt, let er dan wel op dat je zoveel mogelijk de eigen woorden van je klant gebruikt. Probeer niet om deze statements te polijsten, want een natuurlijke, conversationele toon verhoogt de geloofwaardigheid van je testimonial.
Een passende titel bij iedere uiting
Ieder soort headline kent zijn eigen kracht. Testimonials werken erg goed op sales- en landingspagina’s, terwijl ‘how-to’ en ‘nieuws’ headlines weer effectief zijn bij blogs en artikelen. Het bepalen van de juiste titel is dus nog steeds aan jou, maar met bovenstaande formules wordt die keuze toch weer een stukje makkelijker.
Pro tip: optimaliseer je titels voor SEO
Titels spelen een belangrijke rol bij de optimalisatie voor zoekmachines. Je doet er daarom goed aan om de zoekterm in je titel te verwerken en ervoor te zorgen dat je titel uit maximaal 55 tekens bestaat.
“The best copywriters succeed by breaking the rules. But you have to know the rules before you can break them effectively.” - Robert W. Bly
Kun je wat hulp gebruiken bij het opstellen van de juiste titels voor jouw uitingen? Of ben je benieuwd hoe we jouw uitingen verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.